nuffnang

Kawan-kawan saya

Friday, August 3, 2012

::BILA AGAMA DIPANDANG RINGAN, JANJI MASUK FACEBOOK SUDAH::

Assalamualaikum to all bloggers and readers.


SELINGAN...


Pagi-pagi bila aku teringat perbualan dengan mak aku kelmarin masa sembang dekat-dekat nak bukak posa kelmarin, buat aku gelak kaw-kaw.



Ni lah logo merdeka yang tak official, bukan aku kata okeh, Rais Yatim kata.hihihi. Aku selalu kata, janji ditepati, ni sebenaqnya tema merdea tahun ni ka apa? Aku pun jadi blur bila dok campuq aduk bab politik ni. Yang aku tau, ramai dok kata janji dicapati.



Masa dok sembang-sembang sementara nak bukak posa kelmarin, aku dok sembang dengan mak aku, (bincang hal negara tu time nak bukakposa, mohon lantik jadi menteri). Mak aku kata, patut depa buleh boh,  kata dikota. Sedap jugak bunyinya.



Sekali anak menakan aku yang darjah 2 tu menyampuk, "KATA DIKOTATI".wakakakakakkakaa. Aku teruih gelak bagai nak rak..hahahahhhaa. Memang tak buleh blah ayat dia...Pandai-pandai ja dia menambah ayat.kikikikiikikii


BILA AGAMA DIPOLITIKKAN





Bila tengok gambaq pakcik-pakcik tua pegang banner ni. Memang aku sedih sangat tengok.Bagi aku agak memalukan dan tak menunjukkan "makin tua makin cerdik". Serius to say. Membiarkan diri terbabit dengan ilmu agama dan dipolitikkan pulak, memang sah-sah tunjuk jahil kat orang.



Bukankah dalam Islam ajaq cara-cara nak bersuci. Dalam silibus sukatan pelajaran tahun 5 ada dah dalam bahagian ibadat.


Silibus:

2.2.2 .F : Tayammum : 
   a) Tatacara tayammum. 
   b) Syarat tayammum 
   c) Perkaya yang membatalkan 
       tayammum. 


Aras 1 : 
1. Menyatakan ta'arif tayammum : 
     " Menyapu debu tanah ke muka dan dua tangan sebagai ganti kepada wuduk 
       atau mandi wajib dengan syarat-syarat tertentu " 


2. Menyatakan tatacara tayammum ( rukun ) : 
  ertinya sahaja aku (   ﻧﻮﻳﺖ اﻟﺘﻴﻤﻢ ﻹﺳﺘﺒﺎﺣﺔ اﻟﺼﻼة ﷲ ﺗﻌﺎﻟﻰ ) 2.1. Niat    
           bertayammum untuk mengharuskan sembahyang kerana Allah Taala. 
    2.2. Menyapu debu ke muka. 
    2.3. Menyapu debu ke kedua belah tangan. 
    2.4. Tertib. 


3. Cara-cara bertayammum. 




Aras 2: 
1. Menerangkan sebab-sebab yang mengharuskan tayammum : 
    1.1. Ketiadaan air. 
    1.2. Tidak boleh guna air kerana sakit. 
    1.3. Ada air hanya untuk keperluan diri. 


2. Menyatakan syarat-syarat tayammum : 
    2.1. Menggunakan debu tanah. 
    2.2. Debu yang suci. 
    2.3. Bukan debu muata'amal (  ﻣﺴﺘﻌﻤﻞ  )



Haaaaa tu, aku dah selitkan selingan bab tayamum dari buku budak darjah 5. Kalau dah tua-tua sanggup pegang banner macam tu. Aku nak suruh sat budak darjah 5 pi explain macam mana bab tayammum dan sebab-sebab kena tayammum.



Takkan tak besa belajaq tayammum kot? Dahtu kalau kencing tadak ayaq nak basuh hangpa buat macam mana. Sepatutnya selaku orang-orang tua jangan suka-suka hati pi pegang banner yang boleh tunjukkan yang kita tu tak berapa cerdik.....



p/s: Malunya laaaa kat budak-budak muda.kot ya pun nak berpolitik, jangan jadi jahil. Apa ni?Orang Islam tapi jahil dalam Islam sendiri.



4 comments:

Fyzal said...

mungkin debu pun takde kot kat area tu. tu yang jadi kurang cerdik mcm tu.

SM said...

yang cerdik sikit akan buat banner "kami tak selesa istinjak guna tisu". hahahaa!

Munnafendy said...

err..pakcik2 tu jgk mbuktikan mereka tak mandi, tak kencing, tak berak, tak basuh baju...blablabla :p

Sofinah.L said...

hm...kalau masuk bab politik macam ni yang saya tak reti nak cakap macam mana. tapi, mmg credir untuk penulis kerana masih mampu menulis tentangnya... hehe..

saya singgah sini 'jalan2' =P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails