nuffnang

Kawan-kawan saya

Monday, July 23, 2012

::APA MANUAL YANG KITA ADA::

Assalamualaikum to all.



Alhamdulillah harini masuk hari yang ke-3 bagi kita umat Islam berada dalam satu bulan yang penuh keberkatan dan yang penuh rahmat dari Allah SWT iaitu Ramadhan. Ahlan wasahlan ya ramadhan.



Baru 3 hari posa, merata aku pi semua pakat dok pasang lagu raya. Apa barang la..... Feel posa pun takdan nak rasa lagi, dah depa dok kalut pasang lagu raya. Padahal banyak saja kot lagu ramadhan. Pasang la. Bukan tak boleh. Puasa laaaa dulu, raya tu kemudian.



Alhamdulillah, semalam sempat aku luang masa kat surau, untuk jemaah tarawih. Ada jugak diselangkan dengan tazkirah. So, takla termengah-mengah sampai 23 rakaat. Dalam tazkirah tu, ada disebut tentang MANUAL.



Macam kat bawah ni.



Setiap benda yang dicipta, ada manualnya. Ada panduannya. Contoh, bila kita beli kereta keluaran Proton, ada manual tentang penggunaan, cara nak fix bila rosak, sparepart yang boleh diguna. Kita tak boleh sewenang-wenangnya guna manual Toyota untuk fix problem Proton. Lagi jahanam jawabnya nanti. 



Kita? Kita diciptakan jugak ada manualnya yang tersendiri. Apa manual kita??? Al-Quran. Al-Quran dan hadis yang jadi panduan hidup kita. Kalau kita tinggal 2 benda ni, rosak hati kita, hidup kita terumbang ambing sebab kita jauh dari keredhaan Allah. 






Jadi, sepanjang ramadhan ni, cuba istiqamah untuk dekatkan diri kita dengan Allah SWT, rajin-rajinlah tengok manual kita semula. Seribu satu rahsia semua terkandung dalam Al-Quran. Macam-macam panduan yang Allah siapkan untuk kita ambik iktibar darinya. Cumanya, bila kita tak rajin tengok manual kita sendiri, kita akan tergelincir dan hati kita susah nak dilembutkan. Hanya Al-Quran saja yang boleh bagi panduan dalam kita menjalani kehidupan kita. Tanpa Al-Quran, ustaz-ustaz pun tak boleh nak sampaikan pada kita. Sekian.



P/S : Sampaikan walau sepotong ayat ;)


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails