nuffnang

Kawan-kawan saya

Wednesday, July 18, 2012

::TARAWIH :YANG TUA-TUA SAJA YANG ADA::

Assalamualaikum to all bloggers and readers.



Alhamdulillah, harini aku men'cuti'kan diri aku dari sebarang jadual kerja di opis sebab nak settlekan urusan ayahanda buat follow up kat hospital tadi.Dari pagi lagi terpacak kat klinik, pastu terus pi hospital pulak. Nak check apa pun aku taktau, memang ramai gilohhhhh.heh!



Dalam dok tawaf sorang-sorang dalam hospital tu sebab cari department tak jumpa, sempat lagi aku ushar-ushar keliling. "Ish laaaaa, ramainya laaaa orang sakit dalam Malaysia ni".Tu baru depan mata aku saja tu, tak kira satu Malaysia lagi.Tiba-tiba pemikiran aku di 'SPAM'.



Aku teringat ada sorang ustaz ni, dalam tazkirah dia, dia kata "Nak jadi imam bukannya senang. Kena concern dengan makmum. Tak buleh syok sendiri. Tapi selalunya yang jadi imam di kampung-kampung hat yang tua-tua dah. Kalau tersepak tiang, jatuh, lambat dah nak bangun. Hat yang muda-muda ni pi mana habih?"



Dalam aku dok gelak-gelak tu, memang diakui la jugak kebenaran tu. Bukan senang nak jadi imam. Suaranya kena lantang dan fasih bacaannya.Tajwidnya kena betui dan bila baca surah dalam solat, kadang-kadang mendatangkan semangat bagi yang menjadi makmumnya.





Imam memang jadi teraju utama dalam soal solat berjemaah. Tambah-tambah bila musim Ramadhan yang bakal menjengah sabtu ni. Jumaat malam tu dah ada tarawih malam pertama. Memang aku tak nafikan, ada orang, memang awai-awai puasa ni, eksited habih nak pi tarawih. Maka, tak heran la malam first pun ramai dah sampai surau kat umah aku tu crowded. Sejuk hati jugak la tengok. Umah aku tepi surau, so aku buleh tengok la. Bajet timing nak pi tarawih.



Tapi bila imam baca surah slow-slow, sayup-sayup saja suara dia walaupun microphone dekat, dan macam orang kata kategori 'tangkap leleh'....adussssss. Memang tak boleh blah betui, abih 8 rakaat ramai makmum yang cabut. Almaklum saja la, imam yang masuk usia-usia emas ni memang pembacaan depa syahdu-syahdu sket. Sebab tu kat kampung aku pun selalu import imam. Imam yang lebih energetic memang confirm orang ramai pi tarawih. Ada semangat.




Kadang-kadang aku tengok tok-tok imam nak naik tangga surau hat tinggi pun nampak lelah sangat. Setapak sat, berenti, naik lagi.berenti.naik lagi. Risau pulak tengok tok-tok imam naik tangga. Tu kalau jatuh kan, memang ambik masa tu nak bangun.Dalam kepala dok terpikiaq jugak, mana la hat muda-muda sket nak tolong jadi imam?Imam muda kat astro banyak la. Kat kampung kena import saja nampak gaya.



Makmum pun ada pattern tersendiri jugak. Ada yang pi awai, solat isyak jemaah. Time solat isyak tu, depa tengok imam, agak-agak imam yang versi slow motion, memang lepas solat isyak tu ramai yang blah. Kalau ada imam import yang bagi tazkirah ka apa, depa gagah tunggu. Penat makan sama kot. Apa pun jangan sekadar pi tarawih sekadar tunggu nak hadap moreh saja. Bulan Ramadhan paling banyak pahala bagi sesiapa yang sanggup menghidupkannya dengan ibadah. Semoga amalan kita diredhai.



P/S : Nak masuk bulan ramadhan pun banyak jemputan kenduri sempena sambut ketibaannya. Mewahnya kita.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails