nuffnang

Kawan-kawan saya

Sunday, October 30, 2011

::PAHALA: APAKAH KITA YANG TENTUKAN NILAINYA?::

Hello everybody...


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh....bagi salam tu sunat.jawab salam tu wajib.hihi #renung-renungkan.



Agak dah lama jugak aku tak buat sesi motivasi maupun tazkirah kat blog aku ni. Dek banyak dok update pasai benda alah lain, kadang-kadang 'tersasar' jugak nak menyampaikan yang seharusnya.hihihihi, dan tima kasih jugakla pada yang dok tanya mana pi tazkirah aku kat blog.hahahah.ingat aku pakar ka bab ni? sket-sket tu buleh gagah la.haha.




Okeh, bagi yang ada dua kepentingan kejaq pahala ni. Haaaaa, kadang-kadang ada orang yang nak kejaq pahala macam-macam, tapi harusla diingat jangan sampai termasuk dalam kategori riyak pulak. Maunya tak, kat depan orang dia pulun segala amalan, tapi balik rumah, sapa pun tak nampak, mulalah dah jadi segan nak buat amalan.





Berbalik kat tajuk entri aku malam ni, antara menjaga ibu bapa yang uzur,dan sakit dan solat jemaah. Yang mana satu kepentingan pahala. Ada orang, punyalah jaga segala amalan dia, berulang alik ke surau untuk solat jemaah, dengaq kuliah, tazkirah dan segalanya,kadang-kadang bila sehari tak pi tu rasa macam tak lengkap amalan dia. Ada jugak yang macam ni.




Vs



Alkisahnya, suatu hari ayahnya sakit(contoh ja la), si anak susah hati yang amat. Mana taknya, malam ni ada kuliah maghrib, ada tazkirah oleh ustaz.Tapi ustaz jugak yang pesan, "tambahkanlah iman kamu dengan menghadiri majlis-majlis ilmu". Pening si anak memikirkan macam mana la nak pi majlis ilmu, ayah pulak sakit. Mana satu nak kejaq? yang ada di dunia ni penting, tapi yang akhirat pun penting jugak.




Mana satu pilihan anda.......?jeng...jeng....jeng...alaaaaaaa.rilek laaaaa....ayah sakit ja, dia boleh mintak tolong orang lain lagi, pi sembahyang jemaah kat surau sat ja.......balik boleh jaga lagi....




Dan pada pandangan aku JANGAN. Jangan jadi derhaka. Bukanlaaaaa aku nak salahkan sebab terlalu taksub dengan ibadah sangat, tapi yang ni jugak mengikut pandangan ustaz-ustaz yang ditanya soalan yang sama. 




"Kalau nak dibandingkan besaqnya pahala sembahyang berjemaah dan pahala menjaga ayah yang uzur, jagalah ayahmu dahulu. Allah tu maha mengetahui. Dia tahu apa yang kamu perjuangkan, Dia tahu keikhlasan kamu, kalaulah kamu terlalu taksub pada ibadah sehingga kamu mengabaikan khidmat pada orang tuamu, bimbang kamu akan terjerumus menjadi derhaka."




Bak kata ustaz Zahazan, macam tulah. Jaga dulu orang tua kita, kemudian, baru kita sempurnakan hak kita. Jangan kita membelakangkan ibu yang melahirkan kita dan ayah yang memberi nafkah kerana amalan kita semata-mata. Tolonglah fikir jugak keupayaan mereka.




P/S : Renung-renungkan dan selamat beramal.Pahala tu bukan hak kita untuk kita nilaikan.Semuanya adalah hak Allah SWT.Allah jualah yang memahami setiap apa yang kita niatkan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails