nuffnang

Kawan-kawan saya

Thursday, December 20, 2012

::TIPS-TIPS ELAK GHIBAH (MENGUMPAT)::

Assalamualaikum w.b.t to all readers



Harini aku rasa aku nak share dengan readers semua trend-trend yang dok ada kat FB ni. GHIBAH. Eh, apakah?



Haaaaa...mai aku nak creta. Ghibah ni maksudnya, mengumpat atau mengata tentang hal orang lain. Sket-sket mengata orang tu orang ni. Kat dalam FB pun lagi sakan. Kengkadang aku dok pikiaq jugak, yang selalu sangat dok post mengata pasal hal orang kat FB ni awat taktau? Takdak keja lain dah ka?Bagi aku la kan maybe lupa bawak cermin kot nak tengok diri sendiri dulu.




Bagi semua yang mana ada kawan-kawan yang stail macam ni, meh aku nak bagi tips sket untuk hangpa semua nak elah ghibah ni.

1. Kalau tengah dok sembang tu, start dengaq bab kawan kita tu mengata orang lain, hangpa tanya kat dia "hang ada cermin dak? aku nak cermin muka dulu sebelum nak mengata kat orang".Mintak ja, jangan malu-malu.

2. Kalau cara dia sembang tu banyak sangat mengata orang, azan kuat-kuat kat telinga dia.

3. Kalau dia tengah drive, try sembang ngan dia, benda-benda lain, ajak tengok pokok-pokok ka, tanya harga keta depan ka kan lagi afdal.

4. Bila ada part yang nak mengumpat orang, cuba bukak radio nyanyi kuat-kuat, sumbang pun takpa, at least dia ada point nak kutuk hangpa balik, dapat jugak pahala free sekali sekala.

5. Lastly, kalau dengaq dia dok jaja keburukan orang lain, ajak dia pi toilet, cakap kat dia "aku nak muntah la dengaq hang dok ngumpat, jom pi toilet sat".hihi


p/s : bagi aku, aku anggap yang jenis stail mengumpat orang ni, depa sebenaqnya kekurangan cermin. Sebab tu tak boleh nak tengok diri sendiri dulu sebelum mengata orang.peace.


1 comment:

Unknown said...

Hi.. aslkum.. bleh sy follow u? if can pls follow me back ya.. thx =_=
http://slapmestore.blogspot.com/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails