nuffnang

Kawan-kawan saya

Sunday, June 29, 2014

::RAMADHAN PERTAMA::


Astagfirullah robbal baroya
Astagfirullah minal qotoya

Rabbi zidni i'lman nafi'a
Wawafiqni a'malan maqbula
Wahabli rizqan wasi'a
Watub a'laina taubatan nasuha


Aku mohon ampun pada Allah, Tuhan sekalian makhluk
Aku mohon ampun pada Allah, dari segala dosa
Ya Allah ya Tuhanku tambahkanlah ilmu yang bermanfaat kepadaku
dan terimalah amalanku
Yang memberi rezeki yang luas
Dan terimalah taubatku, taubat nasuha.


Alhamdulillah. Harini kita sedang mengharungi 1 Ramadhan.Sejuk. Hujan rahmat pagi ni. Lebat jugak. Berbeza dengan pagi-pagi sebelum ni.


Bulan ramadhan kali ini adalah platform terbaik kita untuk memulakan satu perubahan baru. Tak terkecuali jugak dengan aku. Bermula dengan bulan yang penuh keberkatan ni, aku nak bersihkan kolam jiwa aku. Segala penyakit hati, segala perasaan buruk. Kalau aku tak buang, tak ada sapa yang dapat tolong buang untuk aku.



Ramadhan adalah bulan luarbiasa. Tak sama dengan bulan-bulan lain. Amalan kita jugak kena luarbiasa. Ya, perangai kita pun kena jadi luarbiasa jugak. Kalau tak, sama ja kita seperti sebelumnya. Bulan ni la, bulan yang membolehkan kita 'salin kulit'.


Fokuslah pada ketetapan hati untuk istiqamah menunaikan ibadah. Kalau sebelum ni kita masih belum yang terbaik dalam menjadi hamba, kali ni kita kena yakin kita mampu menjadi hamba yang terbaik. Jangan pernah jemu untuk berbuat baik. Bersedekahlah. Ganjarannya kita tak nampak, tapi bakti apa yang kita lakukan di dunia ni, akan dipersaksikan di akhirat nanti. 


Kalau semua orang memilih dunia, untuk berseronok, kenapa kita tak mau pilih akhirat untuk tempat bersuka ria? Kat sana kan tempat sepatutnya yang kita perlu fikirkan. Dunia hanya jambatan. Destinasi kita adalah akhirat. Tiada yang boleh lari dari kesalahan masing-masing. Pohon ampun lah atas kekhilafan kita di dunia ini. Kita bukan manusia syumul. Berulang kali kita melakukan kesalahan. Berulang kali kita alpha. Alpha dengan kehidupan yang kita sangkakan sudah cukup mewah.

Manusia bagaimanakah kita?


Kadang-kadang aku malu dengan sikap aku sendiri. Dalam meniti usia, berulang kali aku buat salah. Aku tak pernah nilai balik salah aku. Aku buat salah, dan buat salah lagi. Dan...mintak ampun. Aku jugak hamba Allah yang tak lepas dari salah dan silap. Setiap apa yang aku buat akan dipersoal kelak.

Dalam hidup kita hanya ada 2 pilihan.

Kalau kita boleh berubah menjadi baik, kenapa kita masih menjadi jahat?
Mari bersara dari dunia kegelapan.

Amin ya rabbal alamin.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails