nuffnang

Kawan-kawan saya

Friday, July 16, 2010

::BAHASA PENANG(PART 2)::

Assalamualaikum semua...
HAriNi kita sambung lagi dengan pembelajaran secara percuma
oleh cikgu MASTURA( walopon x dapat DPLI mawupon KPLI)hahhah...
boleylah..jadik cikgu jugak..baik tak haku?hihihi
xde la biasa2 ja...[orang baik xkan ngaku mereka baik]
jadik haku x ngaku la haku ni baik...wahahahhahaha

sebelum aku meneruskan sembang2 merapu rini..
meh kita layan gambau2 dulu...

*********************************
aish...sila bagi balik anak kucen tu....hahahha...
*****************************************

okeh, kita teruskan pembelajaran kita pada pagi yang indah
[nak masuk tgh hari dah]


sambungan....

31. MELUGAI = meloya
contoh ayat aku : awat tah rasa melugai ja..ada ap2 tak kena ka?

32. BELETIAQ = berleter
contoh ayat aku : pasaipa laaaa depa ni dok beletiaq kat aku lak..bukan aku yang buat..

33. BALOQ LIAT = malas
contoh ayat aku : hang jangan dok buat baloq liat situ, mai tolong aku ni.

34. MEQHELOP = lewat (masa)
contoh ayat aku : dah meqhelop macam ni pun tak teringat nak balik umah lagi.

35. PAPER = surat khabar
contoh ayat aku : satgi lepas hang abeh baca paper tu bagi kat aku lak.

36. QHALIT = leka
contoh ayat aku : dok qhalit tengok pa tah sampai ternganga mulut tu.

37. SENEQHIH = selisih
contoh ayat aku : sampai seneqhih bau(bahu) pon, dia tak teguq aku.

38. BERETUH = berlanggar
contoh ayat aku : suka hati ja budak tu beretuh aku.xkan x nampak kut?

39. QHODONG = melulu
contoh ayat aku : hang jangan dok qhodong x ketahuan hala ja. Tengok la dulu.

40. KETIT = sengat
contoh ayat aku : menatang pa tah ketit aku semalam sampai merah muka ni.

41. CONTIANG = conteng
contoh ayat aku : hang contiang pa kat buku aku tadi?

42. LIGAN = kejar
contoh ayat aku : yang dok ligan budak tu buat apa?

43. PASIAQ = pasir
contoh ayat aku : awat yang dok main pasiaq tu? kena cacing baru tau.

44. TOKUA = tauhu (makanan)
contoh ayat aku : lapaq sambal tokua...huhuhuu..mak, buatkan(hihiihihi)

45. AYAQ = air
contoh ayat aku : sat aku nak pi minum ayaq sat.

46. DEPA = mereka
contoh ayat aku : depa ajak kita pi minum.

47. PEDAQ = aku xtau nak explain tapi rasa mcm colgate pudina tu...
contoh ayat aku : ubat gigi colgate memang pedaq.

48. MENGESOT = menginjak
contoh ayat aku :dok mengesot ja aku dalam rumah ni.

49. TERAJAI = cakap secara kasar
contoh ayat aku : awat yang hang dok cakap terajai2 ngan aku nih?

50. CENGE = garang
contoh ayat aku : amboih cenge sungguh no hang la ni.huhuhuhu

51. TEMINGAT = penyengat
contoh ayat aku : muka bengkak la jugak kena ketit temingat semalam.

52. Gostan = undur
contoh ayat aku : nak gostan qeta(kereta) kena tengok belakang dulu

53. GON = bukit kecil
contoh ayat aku : memang bes nek beskal(basikal) masa turun gon.

54. TERPEQHELUIH = terpelecok (rasanya)
contoh ayat aku : hang jalan tu elok2 sket satgi terpeqheluih kat situ, aku lak nak kena usung.

55. HINGGUT = goyang
contoh ayat aku : awat yang dok terhinggut2 nih?

56. MANEH MELECAIH = manis sangat
contoh ayat aku : tudiaaaaaa... teh tarik dia maneh melecaih.

57. PANCHOQ = bilik air
contoh ayat aku : aku nak pi panchoq dulu, hang tunggu sat.

58. TOKYU = kicap
contoh ayat aku : sedap gak makan nasik ngan tokyu kadang2.

59. BESIAQ = asyik nak terkencing
contoh ayat aku : hang ni tadi dah pi panchoq, ni nak pi lagi? besiaq betui.

60. MEQHELA = gatal(bukan penyakit tapi perangai)
contoh ayat aku : jangan dok meqhela sangat aih.meluat aku.





No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails