nuffnang

Kawan-kawan saya

Sunday, July 18, 2010

::NAMA SAINTIFIK HAIWAN::



Good evening...
dan SaLam 1 Negara buat semua pembaca... dah bukan 1 malaysia je dah..huhuhuh
okeh, malam ni cikgu mastura (yang memang telah disahkan bukan cikgu)
dan tanpa diploma pendidikan serta tauliah... ingin meneruskan pembelajaran percuma...








walaupun saya tiada tauliah tapi tentang nama saintifik haiwan2 ni amatla tepat sebab cikgu pon search kat tenet..hihihihi kali nih hanyalah melibatkan nama saintifik haiwan saja diketengahkan.. sebabnya cikgu gagal untuk mengumpul sebanyak mungkin nama saintifik bagi tumbuhan...





ilmu yang bermanfaat haruslah dikongsi buat pembaca  supaya senang nak cari.. mana la tau kan...
kot2 la posting nih dapat membantu segelintir pelajar dan orang awam yang ingin mengetahui serba sedikit tentang nama saintifik haiwan2 yang kita guna dalam sains....




okeh, kat bawah ni adalah senarainya...


  • Ular Tedung : Elapidae Naja
  • Buaya : Crocodilia Niloticus
  • Rusa : Artiodactyl Cervidae
  • Anjing : Cannis Familiaris
  • Ikan Lumba2 : Delphinidae Delphis
  • Gajah : Proboscidea Elephantidae
  • Semut : Hymenopetrous formicidae
  • Unta : Camelus Camelidae
  • Kucing : Felis Catus
  • Beruang : Ursidae Carnivora
  • Keldai : Equs Asinus
  • Cheetah : Acinonyx Jubatus
  • Monyet Chimpanzee : Pan Troglodytes
  • Katak : Anura Ranidae
  • Kambing : Capra Hircus
  • Zirafah : Giffara Camalopardalis
  • Musang : Cannis Vulpes
  • Badak air : Hippopotamus Amphibius
  • Kuda : Eqqus Caballus
  • Singa : Panthera Leo
  • Kanggaru : Macropus Macropodidae
  • Cicak : Sauria Lacertidae
  • Babi : Artiodactyla Suidae
  • Arnab : Leporidae Cuniculas
  • Badak sumbu : Perrissodanctyl Rthinocerotidae
  • Panda : Alurpoda Melanoleuca








rasa2nya hanya ni lah saja yang berjaya dicari..
dengan harapan agar menjadi panduan berguna untuk para pembaca. kalau ada kesempatan cikgu akan kongsi lagi di sini....




sebelum menghabiskan tajuk kali ni, cikgu akan sertakan gambar supaya dapat dipraktikkan secara berkesan dalam  pembelajaran mengenai nama saintifik haiwan.




*********************************
ini adalah macropus macropodidae
: da macam macro ekonomi plak..huhu
***************************************


 *************************************
ini pulak felis catus ye..bukan felix si cactus=p
*********************************************



 *************************************
oh..please jangan buat macam ni ye
:cikgu pon x penah buat lagi nih
****************************************



 
*********************
ini adalah capra hircus..bila nak nguap sila tutup mulut..
: kalau x tutup mulut, rupanya akan nampak seperti ini...
***************************************








p/s : pesanan penaja..tamat kelas..cikgu nak tido dulu ye...esok cikgu sambung dengan entry lain ye..bye2..




2 comments:

Fidauz Kiddo said...

terima kasih :)

samizul.net said...

MANTOP! Terima kasih atas perkongsiannya ya.. Rindu pula belajar nama2 saintifik ni.. d(^^,)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails