nuffnang

Kawan-kawan saya

Friday, July 23, 2010

::CARA BUAT MENU TAB VIEW::


Hai semua...
Salam 1 MALAYSIA
[heheheh...rase cam pembaca berita tetiba]
war...kah..kah..

okeh, kali ni first time aku nak ajaq buat tutorial...
bukan pe, sebelum ni agak kesulitan sket nak cari tutorial cara buat menu tab
macam kat header atas tu....
walau pe pun kalau nak tengok contoh tab menu boleh la beramai-ramai
mengangkat cursor anda sekalian,
xyahla pakai kaki[hihihihi]

http://www.blogtest-testingblog123.blogspot.com/
link kat atas nih akan memandu anda terus bukan ke jalan mati
tapi ke blogtest aku...


aku test segala benda yang aku nak buat tutorial..hihii.
okeh, sebelum aku menceritakan dengan lebih panjang dan lebarnya...

mari kita pelajari trick blogspot buat menu tab.
menu tab ni amat memudahkan orang yang mai melawat kat blog kita..
di samping menjimatkan space dan mengurangkan bebanan pada blog,
takut2 blog kita jadi lembap disebabkan berat,
kita bolehla guna kaedah buat tab menu...

cara-caranya ialah

1. Log in blogspot [of cosla kena log in dulu]
2.Pastu, dari menu kat atas sekali pilih dashboard---->design
3.Then, pilih edit html untuk masukan kod untuk tab menu
4. Kemudian, cari kod (]] > < / b : s.k.i.n >) ini
5. Kalau dah pening sangat nak cari, pada keyboard anda te
kan ctrl+f, taip ja kode tu
6. Bila dah jumpa, masukkan kod kat bawah sebelum kode
(skin) tadi.
7.Copy kode ni

8.Save template ni.

9.Pastu, bahagian design jugak kat page element---> add gadget---> +html.

10.Masukkan kode kat bawah ni kat content

keterangan:
arrow merah------> gunakan url anda sendiri
arrow ijau------->nama untuk tab tu...
pastu save je, cuba tengok jadik ke tak...?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails