nuffnang

Kawan-kawan saya

Thursday, July 21, 2011

::SETIAP HATI KITA ITU ADA PENGHUNINYA::

Hello bloggers....




Assalamualaikum...dan masih lagi nak update entri hari ni dengan mode yang kadang-kadang boleh jadi sentimental dan nasib bek lagi tak berapa nak mental ni..huhuhuhu. Bicara mengenai isi hati yang tak berpenghujung...






"Ya Allah, andainya dunia ini tidak berpihak padaku, Engkau letakkan lah ia di tanganku, jangan engkau masukkan dunia ni dalam hatiku" 



Dalam hidup kita ni, kita tak dapat lari dari buat kesilapan, sama ada kita sengaja ataupun tak. Kita tetap manusia. Kita ada satu hati tapi kita ada macam-macam perasaan. Kita ada rasa nak marah, sedih, suka, kecewa.....macam-macam ada. Tapi sejauh mana kita dapat membuat hati kita lebih kepada Allah, itu lagi penting. Semua manusia sama tarafnya, cuma orang beriman tarafnya lebih sket dari orang yang kufur.




Tapi dengan tu jugak, bukan lah bermakna kita boleh cop orang ni sombong atau orang tu yang sombong, sebaliknya cuba kita didik hati kita untuk kejaq keredhaan Allah. Kadang kala kita terlepas pandang hal ni, Allah tak pernah tinggalkan kita, tapi kita yang selalu mensasarkan hati kita dari keredhaan Allah.




Adakah dengan tu, kita dah rasa kita manusia yang paling hebat dalam dunia ni? Bila kita dibagi nikmat kesenangan, kita lalai dengan nikmat tu sehingga kadang kala kita mengabaikan perasaan yang ada pada manusia lain. Memang betui, kita tak dapat nak puaskan hati semua orang, tapi kita kena ingat, kalau kita nak orang jaga kita, kita kena jaga hati orang lebih dulu.




Apabila perkara yang di dunia ni yang kita gila-gilakan, dunia yang sementara ni, di mana pulak masa untuk kita kejaq akhirat kita? Apa dengan penuhkan kehendak dunia kita, kita akan comfirm bahagian di 'sana'? Apa dengan perkara yang sepatutnya menjadi jambatan untuk ke sana kita sia-siakan dengan menindas orang yang tak sepatutnya...




Sahabat........

Adanya kita di dunia ni bukan untuk bertelagah, aku sangat kecewa jika kamu saling berbantah dan berebutkan isi dunia. Walaupun kadang-kadang dunia ini berlaku tidak adil tapi Keadilan itu datang dari Allah. Pertelagahan itu lebih memudaratkan dan mendatangkan keburukan yang dasyat. 








Apa yang paling penting dalam hati kita? Yang paling penting siapa penghuninya, dan bagaimana kita menjaga penghuni itu sebaik mungkin dalam hati kita.... Allah yang paling berhak dalam hati kita. Bukankah Dia yang menciptakan kita.....walaupun ada yang cuba menyentuh hati kita, Allah takkan tinggalkan kita, seteruk mana kita, sehebat mana pun kita, sekeji mana pun, kita tetap hambaNYA. bukan hamba dunia yang tak ke mana-mana ni.




Sahabat...

Nikmat apa yang membahagiakan kita bila-bila masa saja boleh 'direntap'....Hanya tuhan yang tahu...






sekian, untuk makluman.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails