nuffnang

Kawan-kawan saya

Sunday, July 31, 2011

::TUDUHAN YANG PALING KEJAM::

Hello blogger...jumpa lagi



First of all assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..... buat semua silent readers, stalkers merangkap readers dan sapa-sapa jua yang sempat lalu lalang kat page ni sama ada secara sengaja atau pun tak...  





Di kala tengah hari ni, aku sempat lagi nak update setelah perasap dapoq sat tadi.hihihi. Memandangkan ni last day aku boleh makan siang hari. Hujung bulan pulak baru boleh makan siang. oh by the way aku jugak nak ucapkan selamat berpuasa buat semua muslimin dan muslimat di mana jua anda berada.






Pernah anda semua dengaq ungkapan ni....


Orang gila pun takkan mengaku dia gila :: Pencuri pun takkan mengaku dia pencuri :: Dia jahat takkan nak mengaku dia jahat :: Tapi bila dia baik dia mengaku pulak dia baik



Memang ada sesetengah orang, buat baik sekali, sampai nak mati pun dok ungkit lagi apa yang dia buat baik yang sekelumit tu. Jangan la macam ni kawan-kawan, biaq apa yang kita buat tu kita ikhlaskan amalan kita. Tak payah nak canang-canang dalam fesbuk ka dalam blog ka yang kita ni baik sangat.




Boh seringgit ja dalam tabung masjid, tapi dua puluh hari dok habaq kata dah derma kat masjid tu...... Apa la kesnya. Ada orang kata, kadang-kadang bila kita update status ka ataupun tulih macam ni dalam blog kita, boleh tengok level emosi kita. Tak kisah la kita cakap atau tulih, semua tu mesti dimulakan dengan nawaitu dan cara pemikiran kita. 




Apa tuduhan yang paling kejam?

Yang paling menyayat hati bila kita selalu buat tuduhan pada orang lain yang kadang-kala kita tak tahu pun asal usul cerita. Ada kalanya kita hanya dengaq dari sebelah pihak, dan kita terus buat tuduhan. " ooooo dia ni jahat, dia tu baik. Sapa kita nak label kan macam tu????




Bagi aku, aku tak pernah nak melabel sapa-sapa dan aku kadang-kadang rasa kecikkkkkkkkkk ja nak label orang lain. Sapa la aku ni. Sama macam manusia lain. Buat dosa jugak, bukannya bijak sangat nak label-label orang, Allah ja yang tau. Jadi tak timbul perkara nak aibkan sesapa.




Tapi apa yang aku tengok la ni, ramai orang suka mengaibkan orang dalam blog, tambah-tambah letak gambaq besaqqqq punya. Baru-baru ni, kes Ashraf Hafiz yang meninggal dunia akibat tekanan darah rendah. Ada jugak pihak yang menghentam, tak termasuk jugak pihak yang mendoakan kematiannya. Sangat tersentuh bila terfikirkan perasaan keluarga dia. Situasi kita mungin tak sama dengan dia, jadi jangan menghentam membuta tuli.




Doakan saja apa yang jadi semua ni adalah iktibar dan banyak hikmah di sebaliknya. Bagi sapa-sapa yang ada mind positive lebih pasrah dengan kehendak tuhan, dan bagi sapa-sapa yang ada mind negative, cuba kita bawak sabaq sket. Dalam apa-apa hal pohonlah keredhaan Allah dan perlindunganNYA supaya kita tak terjerumus untuk menambah dosa aibkan orang.



Sekian, untuk makluman.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails