nuffnang

Kawan-kawan saya

Tuesday, August 9, 2011

::APAKAH TERLALU SENANG MENYEBABKAN KITA LUPA BERDOA?::

Hai bloggers...



Assalamualaikum bloggers, readers, stalkers dan tak lupa jugak buat sesapa yang masih tak jemu-jemu melawat 'site' aku ni yang penuh dengan macam-macam entri berdasarkan mood semasa aku...cewwahhhh....




Kalau diperhatikan entri-entri aku, semua aku taip dengan penuh emosional, hihi. Kena time mood aku sedih, entri pun macam kelat ja, mai mood hepi, baca entri pun boleh sengih-sengih, mai time mood ceramah perdana aku, haaa... kena fokus sket sebab aku banyak psycho..walaupun tak banyak tapi ada la sket-sket aku buat ceramah umum. Nak pegang mikrofon takut gagap, so aku menaip ja kat sini, yang pastinya jejari aku ni tak penah gagap.hihi






Allah berfirman: “Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Ku perkenankan doamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan yang hina”. (Al Mukmin : Ayat 60)




Apakah ada di antara manusia di dunia ni yang sombong? Tak mengaku bahawa Allah akan mengkabulkan doa hambaNya? Itulah sifat manusia. Ada yang dah diuji dengan kesenangan hidup, harta melimpah ruah, ada pula yang anggun bak puteri dan ada jugak ciptaan Allah yang kacak macam putera [kalau ikut cerita dongeng, hensemla.... kalau x dongeng, ke'hensem'an tu kureng la sket kot], bila dah tersasar sket dari nikmat yang dikecap, manusia mula sombong. Mengaku semua yang dikecap tu adalah usaha sendiri.




Ada yang terlalu ego, sehingga meremehkan doa. Manusia memang sentiasa lalai, bila dah senang, sapa ingat nak berdoa? Betui dak? Bila dah jatuh ke bawah, ditimpa bencana, sakit, down...kecewa...barulah tercari-cari buku panduan berdoa? Buku panduan berdoa? Apakah selama ni kalian tak pernah berdoa? Apakah kita hanya perlu berdoa bila dalam kesusahan saja?






Allah berfirman: “Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) yang perlahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas”. (Surah al-‘Araf, 55).




Takdak salah pun untuk kita meminta. Kita hanya berharap pada Allah kan? Siapa Allah? Allah yang menciptakan kau, aku, binatang, pepohon, gunung ganang, malah DIA yang menghidupkan dan mentadbir segala apa yang ada dalam dunia ni, yang boleh menghidup dan mematikan kita semua. Yang boleh menjadikan sesuatu yang di luar jangkaan kita.




Jadi, kenapa perlu sombong untuk berdoa? Bukan kita hanya perlu berdoa hanya selepas sembahyang saja. Bila-bila masa kita boleh berdoa, Allah akan perkenankan doa kita, tapi hendaklah kita semua istiqamah dalam berdoa. Sabar.......meminta itu haruslah dengan sifat tawadduk. Dalam doa kita mintak supaya diampunkan segala dosa kita, jika tak boleh minta pada manusia, mintalah pada Allah. Dia MAHA KUASA untuk mengabulkan apa yang dipinta.




Janganlah kita menganggap, berdoa itu suatu yag remeh, hakikatnya kita yang selalu buat remeh, tak percaya pada kuasa berdoa. Pada sapa lagi harapan kita akan bergantung kalau tak kepada Allah? Berharap pada manusia, manusia akan mati, berharaplah pada Allah. Siapalah kita untuk memalingkan diri dari Allah. Kita ni ciptaannya, nyawa ini pun diberi pinjam dan boleh diambik bila-bila masa.




Apakah bila kita dalam kesusahan baru teringat untuk berdoa dan memohon kepada Allah? Apakah kita perlu berhenti berdoa bila tak mustajab? Doa bukanlah satu unsur yang boleh diperjudikan. Harini berdoa, esok tu akan jadi. Allah sentiasa menemani kita hambaNya, mendengar doa hambaNya. Tak malukah kita sebagai hambaNya yang sentiasa  buat kesilapan dan dosa, dengan hanya 2,3 kali doa saja kita harap Allah tunaikan? Tak malukah kita? Cerminlah diri dan tengok apakah kita layak cepat-cepat dikabulkan doa walaupun kita memegang jawatan besar di dunia ni.




Berterusanlah berdoa, dan yakinlah bahawa Allah sentiasa mendengarkan pengharapan kita. Sebagai hambaNya kita harus sentiasa memohon keampunan dan berdoa semoga Allah membantu kita di masa susah dan senang, dipermudahkan kehidupan, maka berdoalah dan sertakan usaha. Janganlah meminta-minta sesuatu untuk datang bergolek tanpa usaha. Berpegang teguhlah dengan janji Allah. Sesungguhnya janji Allah itu suatu janji yang PASTI.




p/s : Entri beremosi ini disudahi dengan doa yang juga penuh emosi...semoga ALLAH merahmati.

1 comment:

Firdnurjue said...

betul 2 dear..doa senjata org mukmin...walaupun jue ngaku jue pun kdg2 sombong nak berdoa..tp ALLHAMDULILLAH sekarang doa la peneman hari-hari yang mendatang...INSYAALLAH..

*moga ALLAH SWT perkenankan segala doa kita dbulan yg penuh BRAKAH nie..aminnnnnnnnn

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails