nuffnang

Kawan-kawan saya

Monday, August 8, 2011

::SENJATA INILAH PENENANG HATI::

Hello bloggers,




Assalamualaikum readers, stalkers dan sapa-sapa saja yang sudi lagi lalu lalang, buat pendrop komen, buat semua umat islam di mana jua anda berada. Selamat berpuasa pada hari ke-8 hari ni. Semoga kita semua dirahmati Allah dan berada dalam golongan yang mendapat rahmat keberkatan dariNya di bulan ramadhan ni.




Bertadaruslah. Bukan hanya sekadar di bulan ramadhan al-mubarak ni, malah dianjurkan kita bertadarus setiap hari. Sesibuk mana pun kita dengan hal dunia ni, jangan lah kita lupa tanggungjawab kita sebagai hamba Allah, sebagai khalifah di muka bumi Allah, di mana terpikulnya amanah yang diletakkan atas bahu kita. 








Kadang-kadang minda dan hati terlalu penat memikirkan hal dunia yang entah sampai bila akan bertemu penghujungnya. Apakah terdetik di hati kita, adakah aku dah mengaji hari ni? Ya? Alhamdulillah, Kalau belum, tinggalkan hal dunia sebentar. Ambillah Al- Quran yang barangkali terletak elok atas almari, yang mungkin berhabuk, malah tersusun tanpa diusik.





Bukankah Al-Quran itu menjadi panduan dalam hidup kita, bukan sebagai hiasan atau dijadikan pendinding untuk menghalau hantu syaitan. Tapi itulah yang memberi sinar cahaya dalam kehidupan kita. Yang membawa dan menunjukkan kita ke jalan yang diredhai Allah.





Apa salahnya jika kita bertadarus, walaupun acapkali kita berkata "aku tak sempat nak bertadarus hari-hari". Apakah tidak boleh kita mencuri waktu dunia seketika bagi mengingati diri kita yang sedang terleka diulik fantasi dunia? Walaupun tidak hari-hari, bertadaruslah dan jangan biarkan Al-Quran hanya dipenuhi sawang dan debu.





Hati kita selalu dikecewakan, minda kita seringkali letih dibelenggu dunia, kadangkala kita 'lost' dalam mencari jalan kehidupan kita. Bacalah Al-Quran, itulah panduan kita, yang menerangkan hati segala umat. Bacalah Al-Quran dan tafsirannya untuk mencari rahsia yang tersembunyi dalam dunia ni.








Rasullullah pernah bersabda "telah aku tinggalkan kamu dengan 2 perkara, dan apabila kamu berpegang dengannya, nescaya kamu tidak akan sesat". Para sahabat bertanya "apakah dua perkara itu ya Rasulullah?" "Al-quran dan sunnahku".




Jadikanlah rujukan yang tertinggi itu dengan Al-Quran, andaikata ada di antara sahabat yang tercari-cari hala tuju yang hakiki, rujuklah Al-Quran, sesungguhnya dari Al-Quran, kita mendapat gambaran apa yang berlaku pada umat-umat sebelum kita dan dengan Al-Quran jua lah kita akan sedar betapa kita ni sudah diberi peringatan yang banyak dari Allah SWT.




p/s : Bacalah Al-Quran dan jadikannya sebagai senjata pengubat hati, sesungguhnya kamu membawa sinar cahaya di dunia dan akhirat. Ingatan buat diri dan sahabatku sekalian.Renung-kan dan selamat beramal.





sekian untuk makluman.

6 comments:

damha said...

terangilah rumah kamu dgn bacaan alquran...menjadi penyuluh dlm kegelapan...membawa sinar kearah ahirat...

adib syazwan said...

insyaAllah akq, bulan ramadhan yang mulia ni sy kembali membaca al-quran setelah agak lama terleka, 1 hari 1 juzuk, insyaAllah sempat khatam di bulan ramadhan ini, insyaAllah =)

fazilzura said...

Betui tu .. mmg leh tenang kan jiwa..

::Mastura Zakaria:: said...

@damha

insyaallah...sama-samalah kita meluangkan masa mengaji al-quran

::Mastura Zakaria:: said...

@adib syazwan

alhamdulillah...semoga istiqamah adib....teruskan...

::Mastura Zakaria:: said...

@ fazilzura

al-quran penyuluh jiwa...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails