nuffnang

Kawan-kawan saya

Saturday, August 6, 2011

::MERUNGUTLAH BILA PERLU::

Hello bloggers...... Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia..hihi




Dah habis tarawih? Bagus...alhamdulillah. Semoga malam ketujuh ni memberi seribu rahmat buat seluruh umat islam tak kira di mana berada. Dan sebelum berangkat pi dreamland malam ni, aku sempat lagi terasa nak mengupdate berpatah-patah kata kat sini. Satgi kalau aku tak update, ada pulak yang rindu an an an? =.=..hihi







Kita memang selalu merungut. Tak kira lah dalam apa situasi pun, bila sangkut dalam jem, banyak keja, sibuk 24 jam,  bila letih.....takdak pulak orang yang merungut bila tengah hepi sengih-sengih. haha, aku tak penah jumpa lagi la, kebanyakannya merungut bila tak pueh hati. Ha, tu la keje kome ye?hihi





Berentila merungut. Apa yang kita dapat bila kita selalu merungut? Menambahkan semak kepala lagi ada la. Serba tak kena. Semua nak merungut. Kadang-kadang semua yang jadi bukan atas kehendak kita, kita cuma merancang ja, tapi takdir tu, Tuhan yang menentukan.





Merungut bermacam benda, macam-macam tak kena. Ada sebab kenapa kita tak boleh selalu merungut, kita kena belajaq redha. Bagi adik-adik yang tengah belajaq, jangan selalu merungut bila banyak assignment, banyak kuiz, jadual padat. Bagi kawan-kawan yang tengah keja, selalulah pikul amanah tu sebaik mungkin.





Keja tu amanah kita, kita kena redha, bekerjalah dengan ikhlas. Jangan selalu merungut sebab kita terlalu sibuk. Sesibuk mana pun kita dengan amanah yang kita pikul, tapi jangan lupa, kita masih ada masa untuk urusan diri sendiri.





Bila kita terlalu merungut, aku takut jugak. Takut kalau kita semua jatuh dalam golongan yang kufur nikmat. Apa yang Allah dah sediakan untuk kita, yang tu adalah yang terbaik. Macam mana pun kita tak puas hati, cuma dianjurkan untuk berdoa mintak permudahkan segala masalah. Merungut tanpa bertindak tu takkan selesaikan apa-apa masalah. 





Merungutlah bila kita tak cukup masa untuk tuntut ilmu akhirat, merungutlah bila terlalu banyak maksiat yang berlaku di depan mata kita. Merungutlah bila terlalu banyak yang melalaikan kita dari mengabdikan diri kepada Allah, merungutlah jika kita tidak dapat memikul amanah yang diberi sebagai khalifah. Untuk semua itu, merungutlah. Tapi janganlah semua merungut hal yang tak menjamin kebaikan apa pun. Sesungguhnya perkara itu adalah perkara yang sia-sia.



p/s : terlalu kuat merungut adalah tanda tidak redha dengan ujian Allah. renung-renungkan dan selamat beramal

2 comments:

sekamar rindu said...

salam..

betul tak perlulah merungut2...

damha said...

ye tul tu..apalah gunanya kita merungut jika perkara itu tidak memberi kebaikan pada kita...mungkin itu adalah akibat drp perbuatan diri kita sendiri...redho atas apa yg terjadi...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails