nuffnang

Kawan-kawan saya

Saturday, April 16, 2011

::MASAK PUCUK::

Selamat malam semua blogger..
dah makan?
aku baru ja settlekan sepinggan nasi sebelum taip entry baru ni
tadi aku ingat nak upload gambaq dulu sebelum aku pi makan

Bila aku tengok gambaq lam kamera ja.Terliuq..........huhu, tak tahan betoi.Tak boley jadik ni... kena pi makan nasik dulu...okeh..harini bertindak sebagai junior chef kat dapoq, meh aku storykan cara nak masak sayuq pucuk ni kalau bujang-bujang sesuaila...sebab tak payah kalut nak cari bahan sebab basic dia simple ja... Bahan pun senang nak dapat, kat kedai kampung pun ada. Dan ikut suka hati ja la nak masak sebab takda sukatan yang spesifik....hehehhee

Bahan-bahan: (semua sukatan adalah mengikut sukatan bujang)

 Macam gambaq kat atas ni:
1 biji bawang besar (tak payah banyak)
2 Ulas bawang putih
1 biji lobak merah
2 biji ubi kentang (ikut suka la nak potong cemana pun)
Sayur pucuk dan soun
Daun bawang
1 biji tomato (belah 4)
Udang
Bunga kandasuli( ni mak aku la cakap, kalau chinese depa panggil kinchan): cer tengok macam dalam gambaq kat atas yang kaler kuning tu..tepi udang tu. Aku tak snap gambaq dekat,lupa..haha-kalau rasa taktau sangat takyah la boh dalam ni.
Bunga jagung(ikut suka nak boh ka takmau)
Telur
Sedikit garam
 okeh, cara-cara nak masak sayuq ni:

 1. Tumis minyak sikit, pastu tumiskan bawang besar ngan bawang putih tadi. Agak-agak dah kuning sket, masukkan air( agak-agak ja),pastu masukkan ubi kentang yang dikerat-kerat ikut kreativiti tadi.
2. Dah agak ubi tu dah nak empuk, masukkan lobak merah.masak ja. Kalau ayaq kurang, tambah sikit ja...jangan banyak sangat
3.Lepas tengok ubi ngan lobak tu dah agak empuk, masukkan udang,pastu semua bahan yang dah prepare tadi. Masukkan garam sedikit ikut rasa tekak masing-masing.
4.Pastu masukkan telur, tapi kena berhati-hati la jangan kacau sgt, biar telur tu tak hancur sangat. Sekali sekala ja kacau.
5. Pastu apa lagi, siap la. selamat menerai lauk bujang ni..Hahaha. tak habih ngan bujangnya.oh, aku lupa. Last sekali masukkan daun bawang ye.go green.heheh,saja nak menghijaukan keadaan.



 Dah siap! terer dak?haha

P/S : Aku sangat suka mengskodeng blog Che Mat Gebu dan blog chef azli. Tempat aku cuci mata. Kalau tak percaya cuba geledah. Gerenti rasa nak ngigau tengok resepi depa. Aku berapa kali dah tidoq sambil pegang resepi CMG ngan chef azli..hahaha..sampai terbawak lam mimpi tu....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails