nuffnang

Kawan-kawan saya

Friday, May 20, 2011

::ORANG KITA BILA TAK PUAS HATI, SUKA SANGAT GUNA MANDERAM:::

Assalamualaikum dan selamat malam bloggers........





Malam ni aku update entri sket lepas berpeluh-peluh main game tadi. Macam nak kelabu ja rasa bijik mata aku ni dok tenung skrin lama-lama. main game cari benda....memang la fokus kena tinggi,hahahah. sampai nak makan nasik pun kena postpone sat.muahahahaha...







Apa kena ngena aku main game dengan gaduh? Takdak kena ngena sebenaqnya. Melainkan anak menakan aku dua orang ni dok bergaduh rebut apa pun taktau la hero-hero ni. Serabut pulak aku, sebab ramai dok jadi referree. Adoiiiiii serupa boleh jadi warisan tomoi ja dua-dua orang ni.




Tapi dalam depa dok bergaduh ni, aku sempat terpikiaq bab gaduh ni. Aku heran betui, kalau tengok puak-puak kita ni. puak Melayu, sikit- sikit cepat ja naik darah nak bergaduhhhhh ja keja. Aku rasa mesti bangsa lain dok tepuk tangan ja tengok Melayu sama melayu bergaduh. Melayu yang buat hal, cari hal, bergaduh dan yang champion pun Melayu jugak...whooooaaaaa hebat...banyak karakter.




Kalau artis, cara artis. Tak kurang jugak ada laki bini yang bergaduh kat fb. Habeh cerita dalam kelambu pun nak update status kat fb..Adoiiiiiiiiiiii..laki lupa beli sambai belacan, bini sibuk dok update status merajuk ngan laki.....Memang tak mature la aku rasa. Bab-bab artis sama jugak, hari-hari gaduhla gaduh la....hentam sana, hentam sini.




Sapa yang tak pernah bergaduh atas muka bumi ni pun aku taktau. Tapi yang aku pelik lagi. bila tengok orang Melayu bukak kedai makan....Haaaaaaaaaaa...bab-bab pelaris kedai jangan cerita la, baru nak bagitau, depa lagi cekap cari pelaris.....Cuba tengok kalau kedai makan melayu dekat-dekat........Salah satu kedai mesti mengalah.....ada yang dok manderam segala...fuhhhhhh sana fuhhhhh sini.....Depa tak buleh tengok sama-sama maju sekali.






Kalau kedai cina, ni apa yang aku tengok la, bukak kedai motor sebelah menyebelah, takdaknya nak bergaduh, berdengki. Siap kalau kedai dia takdak sparepart, dia promote kedai sebelah. Aku pernah tengok ada kawan-kawan dekat aku yang tutup kedai sebab kes macam ni.Ishhh...susahla kalau suka cari pasai dengan orang. Sekat rezeki orang...Tuhan marah tau..




Tapi melayu ni lain sikit, bila tak puas hati ja, atau pun sakit hati ka....dok pikiaq nak manderam orang lain.....Hak yang tukang nak manderam tu pun melayu jugakkkkkkkk...Elokla, melayu cari melayu yang boleh lagakan melayu dan jatuhkan melayu......dah la dari puak yang sama.....Kot ada yang lagi advance, siap cari siam.




Kalau dalam cinta pulak melayu pulak kena tikam.kena bunuh..aishhhhhhh..Banyak sangat kita dengaq cerita negatif la ni. Kadang-kadang sampai keburukan melayu tu berjaya pulak menutupi kebaikan. Melayu yang ikut acuan Islam akan sedaq kat mana tahap dia. Melayu tak mungkin semuanya bersaudara, tapi Islam adalah bersaudara. Bila rasa nak berdengki, sentiasalah berpaut pada tali agama Allah... Rasulullah pun pernah cakap bila rasa marah, kalau kamu sedang berdiri, duduklah, kalau x reda maka baringlah....






dari dok gaduh, baik makan gado-gado..sodap pun sodap.....anda mampu mengubahnya.





sekian, untuk makluman.

2 comments:

HALIM said...

Memang dap trademark melayu kalau bab2 mandrem ni..sabo jelah. ^_^

Muhamad Radzi Bin Halim said...

Biasela 2 Mas..Kalau dah nafsu menguasai akai manusia jadi xdak akai..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails