nuffnang

Kawan-kawan saya

Wednesday, May 18, 2011

::TIPS EFEKTIF TINGGAL JEJAK MASA BLOGWALKING::

Assalamualaikum bloggers...







Okeh, pagi ni sebelum aku start keja, aku update dulu blog aku ni, kot-kot satlagi aku sibuk, takdan pulak nak update. Jadi masu blog ja, bila aku tengok shoutbox aku, memang ramai yang suka link kat situ..ada yang spam link jugak........ada yang berblogwalking bajet masa....









Apa yang aku maksudkan BLOGWALKING BAJET MASA? haaaaa ni term aku guna.




Contohnya, readers masuk blog kita sama ada sengaja masuk nak baca entry atau saja jalan-jalan, depa selalunya akan menjerit kat shoutbox ja. Depa rasa dengan menjerit kat shoutbox tu, tuan blog akan singgah jugak kat blog depa. Percentage tuan blog akan terjah balik blog hangpa tu, adalah di bawah 20% ja.




Bagi aku kalau hangpa nak 'kewujudan' hangpa tu disedari tuan empunya blog, jangan la blogwalking secara malas.....rajin-rajinkan laaaa diri komen kat blog owner tu. Sekurang-kurangnya, owner blog akan sedaq kehadiran hangpa tu.Bila dia nak approve komen kat blog.




Kalau asyik jerit kat shoutbox tu kadang-kadang tuan empunya blog pun tak perasan. Macam aku, memang ada shoutbox kat blog aku, tapi aku jarang tengok sangat kat situ. Ada yang aku sempat pi blogwalking, ada yang aku tak sempat, haaaaaa kan dah rugi bila hangpa tinggai link kat situ.





Tapi kalau orang yang komen entri aku, memang aku kena approve untuk publish entri, maka secara tak langsung, orang yang komen kat blog aku ada chance tinggi untuk diterjah balik. Tu sebab la, tinggalkan komen adalah lebih baik dari menjerit di shoutbox. 





Ada sesetengah reader yang suka cakap..follow me back ye.... sorry cakap la.....memang aku tak layan. Kalau boleh biaqla orang follow kita sebab depa minat nak follow blog kita, jangan kejaq followers yang follow dalam keadaan terpaksa. Macam takda makna ja....






sekian, untuk makluman.



















9 comments:

Ina said...

Nice tips...hehehe...nie akak ikut tips adik ler..tinggalkan komen..

Unknown said...

UUM ranking ni 11...

K said...

betol betol,nak tengok ragam blogger tak?

singgah la my blog,heheh :P

silent said...

ooooo

ni mmg nak baca tips.bukn jejalan oke.haha

::Mastura Zakaria:: said...

kak ina;good2..

mad khaz: akan diterjah

silent :hehehhe..baca2..

acaibudaktepeng.blogspot.com said...

betul-betul betul,..kalau komen cam nie bru depa terjah blog kita kan..haha

sYafIk-wAy said...

betul tuh , jgn malas nak komen2 . hehe .

SHM said...

setuju dgn entry ni . klu komen , lg sng owner blog nak sedar .

::Mastura Zakaria:: said...

syafik : hihihi..kena jadi rajin sket pasni...


SHM : dah perasan kewujudan SHM..hihi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails