nuffnang

Kawan-kawan saya

Monday, May 23, 2011

::SAPA YANG TAK PENAH SABAQ??SETAN PUN KENA SABAQ::

Assalamualaikum semua......







Harini aku mengupdate lambat sket sebab terrrrrrbanyak la pulak keja harini. Bila dah waktu macam ni, baru la sempat aku nak bergurau senda kat sini..hahahha. Sambil belek buku solusi yang baru aku beli tadi ni.... dengan topik SABAR ITU INDAH...macam syokla pulak bunyinya....jadi aku pun huloq duit merah sekeping, pastu baca kat kedai buku tu jugak..hehehhe..aku bayaq dulu baru baca...[ada balance singgit]








Aku tak percaya la, kalau ada orang tak penah sabaq atas bumi ni. Kalau tanya alien pun, mesti depa mengaku depa adalah kategori alien yang sabaq..hihihihi.... Tapi yang membezakan kita adalah ketinggian iman kita, semakin kita sabaq, maknanya kita tengah jana iman kita bagi mencanak-canak naik....





Bila kita sabaq, semakin tinggi pulak bisikan syaitan, Pernak tak kalian perasan? Kalau kita sabaq nak buat maksiat tu sebenaqnya lebih payah dari kita nak buat amal. Memang pun. Cuba pi tanya orang ramai, ambik kertas pi buat survey.... Tanya orang, berapa ramai yang dapat istiqamah bila dah buat perubahan. Bukan senang oooo....syaitan berdoyon-doyon tepi kita. Sejak hari pertama kita tengok dunia ni, memang syaitan keliling dah.





Menurut Imam al-Ghazali [ ni aku baca dalam solusi] sabar dalam mentaati Allah itu, terbahagi kepada tiga, iaitu sabar ketika hendak memulakannya, sabar semasa mengerjakannya dan sabar selepas mengerjakannya. 










ha.....yang kaler merah tengah kacau dodol tu..haaaaaaaaaaa sapa tak kenai....Sengih macam baguih..... Setan? Sapa nak tengok? pi cari CD.....la ni femes puak2 depa ni...siap masuk panggung wayang pun ada la ni...box office lagi..hahhaha..Syaitan ni pun kena sabaq jugak....sebab apa syaitan ni sabaq???





Cuba tengok situasi ni, masa azan dekat masjid, kita tengah tengok tv. Kita slowkan volume, tapi setan tengah hasut "alah......bukak ja volume tu tinggi sket, azan ni mengacau ja" tapi kita tak buat, kita tak ikut cakap dia....Dia sabaq lagi...... bila kita nak pi ambik wudhuk, setan berusaha melengah-lengahkan kita "alaaaaaaa, awal lagi ni, waktu asar panjang lagi ni,"..haaaaa nampak tak dia cuba menggoda kita...Dia sabaq jugak walaupun ada halangan nak menggoda kita.





Tapi bila waktu subuh, janganla kita sabaq sangat dari bangun pi sembahyang, nanti tak pasai-pasai jadi subuh gajah. Semua atas muka bumi ni, tak kira lah sapa-sapa pun mesti pernah sabaq....tipulah kalau ada yang kata tak pernah sabaq. Tapi kita kena ingat sabaq pun ada musuh jugak. 





Sapa musuh sabaq tu??? 1. Tergesa-gesa 2. Putus asa dan 3. Marah. Kalau dalam hidup kita ni, ketiga-tiga benda ni masih melekat, halau lah dulu, selagi tidak dihalau maka kita mesti payah nak sabaq....selamat bersabar kalian...






p/s: Sabar kan penjana iman, jadi selamat bersabaq...Jangan maki-maki..hihii

1 comment:

F A I Z said...

peringtan bersama..insyaallh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails